WordPress Experts inhuren

WordPress als Webshop?

Is WordPress als webshop wel de juiste keuze?

Deze vraag wordt ons vaak gesteld en er is niet eenvoudig te beantwoorden. WordPress heeft een marktaandeel van 30% als gebruikt CMS voor websites. Hiermee gaat WordPress ruim aan kop in vergelijk met andere systemen.

Deze koppositie heeft WordPress te danken aan:

–          Ruime uitbreidingsopties in de vorm van plugins

–          Relatief lage software ontwikkelkosten in vergelijk met andere systemen

–          Google houdt van WordPress vanwege de efficiënte manier van “On Page” zoekmachine optimalisatie. (Niets voor niets zijn nagenoeg alle blogs en nieuwssites op basis van WordPress)

Maar hoe zit dat eigenlijk met WordPress als webshop?

Woocommerce is de webshop extensie voor WordPress. Woocommerce is ver uit de populairste WordPress plugin, maar is het ook het populairste Webshop systeem?

Op basis van de analyse van websitetooltester.com wint Woocommerce nipt de strijd met Shopify, een SAAS webshop systeem dat de afgelopen 5 jaar aan populariteit heeft gewonnen. Je kunt dus zeggen dat Shopify de marktleider is als WAAS (Webshop As As Service) en Woocommerce als ‘lokaal systeem’, dat wilt zeggen, geïnstalleerd op je eigen web hosting omgeving.

Wat maakt Woocommerce zo populair?

Allereerst Woocommerce is een volledig gratis volwaardig e-commerce systeem voor WordPress. Eenmaal geïnstalleerd kan je direct starten met online verkopen. Het biedt “out of the box”:

–          Productbeheer

–          Voorraadbeheer

–          Klantbeheer

–          Orderbeheer

–          Online betaalmethodes

–          Verzendkosten

–          En tal van instellingen op het gebied van: BTW, Kortingen, Valuta, Etc.

Daarnaast biedt Woocommerce ontelbare gratis en betaalde uitbreidingen (plugins). Van online betaalmethodes tot aan complexe verzendmethodes. Van im- en export plugins tot aan uitgebreide reserverings en bookings plugins.

Een andere reden is dat de kosten van webdesign en softwareontwikkeling  bij WordPress en Woocommerce vaak een stuk lager zijn dan bij andere systemen als Magento, Opencart en Shopify. Software ontwikkeling gaat bij WordPress en Woocommerce vaak over integratie in design en of aanpassingen aan bestaande plugins, terwijl dit bij andere systemen niet kan of meer moeite kost.

Zijn er ook nadelen aan Woocommerce ?

Zoals Johan Kruif al eens zei, “elk voordeel, heeft zijn nadeel”.

WordPress en Woocommerce zijn populair, heel populair. Omdat de systemen zoveel worden gebruikt is frequent updaten van de software noodzakelijk. Het structureel onderhouden is een wezenlijk onderdeel van het hebben van een eigen website of webshop, in vergelijk met gehoste systemen als Shopify of Bigcommerce.

Is dat een groot nadeel?

Allereerst is voor een professioneel webdesign het onderhouden van de software geen enkel probleem. Sterker nog, dit zou onderdeel moeten zijn van het standaard aanbod. Je auto breng je toch ook om de zoveel tijd naar de garage? Verder geldt dat afhankelijk van de complexiteit van de webshop dit voor een groot deel geautomatiseerd kan worden.

Kortom je kunt het als nadeel zien, maar als je de webshop laat bouwen en beheren door een goed internetbureau dan heb je er dus geen omkijken naar.

Hoe maak ik de juiste keuze voor een webshop systeem?

Een webshop start je met als doel online te verkopen. Een webshop kan diverse business modellen ondersteunen:

–          Reguliere webshop: je verkoopt je eigen (digitale) producten of diensten.

–          Affiliatie webshop: je biedt product advertenties aan van derden, waarover je een commissie krijgt als een product via jou webshop wordt gekocht.

–          Dropshipping: je biedt producten aan van dropshipping leveranciers. Zij plaatsen m.b.v. een productfeed producten op je webshop. De productfeed wordt ge-update en onderhouden door derden. Order fulfilment gebeurd direct door toeleveranciers die de dropshipping aanbieden, jij krijgt een kickback op de gegenereerde omzet.

–          Multivendor platform: leveranciers kunnen via jouw platform producten aanbieden. Leveranciers plaatsen producten op jouw webshop. Jij faciliteert het afrekenen en de leveranciers het afhandelen van de orders. Je brengt een abonnement of commissie in rekening per leverancier. Jij bent verantwoordelijk voor de omzet uitbetaling minus commissie.

Een keuze voor het business model is dus allereerst belangrijk.

Vervolgens moet gekeken worden naar het type product dat wordt aangeboden. De manier waarop je een digitaal product aanbiedt is vaak anders dan bijvoorbeeld een configureerbaar fysiek product. Het website ontwerp moet hier rekening mee houden.

Ook moet je rekening houden met benodigde functionaliteit. Biedt het systeem out of the box dat wat ik moet hebben? Zo niet wat zijn dan de kosten voor het ontwikkelen er van?

Een andere belangrijke vraag is hoe schaalbaar is een webshop systeem, gelet op aantallen bezoekers en aantallen producten, meertaligheid etc..

Als laatste moet je je afvragen wat de exploitatiekosten zijn per gekozen oplossingen. Oftewel:

Investering (aanschaf, ontwikkelkosten / maatwerk) / 36 maanden + web hosting kosten per maand + onderhoudskosten per maand

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy